top of page

Wat is het 1-2-3-4 Leerfundament?

Planeet in Actie onderscheidt zich niet alleen op diepgang en inhoud van andere lespakketten, ook onze denkwijze is anders. We maken bij Planeet in Actie namelijk gebruik van het 1-2-3-4 leerfundament. Op dit fundament is de inhoud van ons lespakket gebouwd.

 

Onderstaand leggen we dit model graag aan je uit.

1 wens voor een schone, fijne en groene Planeet

Wij geloven in de kracht van een gezonde en duurzame planeet, waar iedereen in harmonie leeft met hun lokale gemeenschap en de rest van de wereld. Onze wens is om de juiste kennis, ervaring en mindset te onderwijzen, zodat deze visie gerealiseerd wordt.

Planeet van plastic
Vingers omhoog2.jpg

Wat betekent deze wens voor de klas?

Tijdens de lesactiviteiten van Planeet in Actie krijgen de leerlingen informatie en de juiste kennis om de huidige problematiek te begrijpen.

 

Daarnaast komen ze voortdurend in actie tijdens de uitvoering van hun projecten, waardoor de onderwezen kennis bevraagd en getoetst wordt.

 

Planeet in Actie is geen voorschrijvend lespakket. We geven informatie, dagen de leerlingen uit om op onderzoek te gaan en iets moois te maken in de speelse setting van innovatieve lesactiviteiten.

 

Als je weet wat de gevolgen zijn van je keuzes en net als ons leert geloven in de kracht van één individu binnen een groep van mensen met dezelfde missie voor ogen, dan staat er een groene, duurzame en mooie planeet om de hoek voor de vele generaties die ons nog volgen. 

2 basisbeginselen voor de mensheid

Het tweede onderdeel van ons leerfundament wordt beschreven als de twee basisbeginselen van de mens. 

 

  1. De enige op wie je direct invloed hebt, ben je zelf.
    Wij geloven in de kracht van individuele verandering. Door zelf het goede voorbeeld te geven en bewuste keuzes te maken, kunnen we een positieve impact hebben op onze omgeving.

  2. Samen kom je verder dan alleen.
    Samenwerking en solidariteit zijn essentieel om grote uitdagingen aan te gaan. Door samen te werken kunnen we meer bereiken en elkaar inspireren om te groeien en te leren.

​

Waarom hebben we voor deze basisbeginselen gekozen?

Op elke school worden de toekomstige veranderaars gevormd.

 

Het eerste basisbeginsel draait om persoonlijk leiderschap. Jij hebt altijd een keuze. Het is aan jou om een positieve of negatieve keuze te maken, keer op keer. Het wijzen naar anderen brengt geen verandering. De enige persoon waar je direct invloed op hebt, ben jijzelf. Leid daarom jezelf, neem bewuste beslissingen, zelfs als ze niet perfect zijn. Neem verantwoordelijkheid. Als we allemaal alleen al dit zouden doen, zouden de problemen op onze planeet verminderen.

 

Je staat er niet alleen voor, samen ben je sterker. Het tweede basisbeginsel benadrukt het belang van samenwerking. Hoewel je alleen directe invloed hebt op jezelf, bereik je meer samen. Bovendien inspireer je anderen het beste door zelf het goede voorbeeld te geven. Een rokende moeder die haar kind vertelt niet te roken, mist geloofwaardigheid. Hoewel haar boodschap juist is, wordt verandering gemakkelijker wanneer ze samen besluiten te stoppen.

 3 levenslessen voor het kind

vormen-23.png

In stap 3 van ons leerfundament hebben we drie levenslessen geformuleerd. Levenslessen voor het kind, zodat we over 20 jaar volwassenen op de wereld hebben die reeds gemaakte fouten niet herhalen en constructief in de wereld staan.

Levensles 1: experimenteer

Sta open voor nieuwe ideeën en blijf zoeken naar oplossingen, zelfs als het moeilijk wordt. Fouten maken is oké, zolang je ervan leert en blijft streven naar verbetering.

Hoe zie je deze levenslessen terug in het lespakket?

De drie levenslessen zijn niet rechtstreeks geformuleerd in het lespakket, maar vormen wel de rode draad door de lessen heen. Planeet in Actie streeft ernaar om met deze levenslessen een pedagogisch kader te bieden dat ondernemerschap vanuit persoonlijke overtuigingen, kwaliteiten en compassie aanmoedigt.

 

De levenslessen zijn geïntegreerd in de verschillende ondernemende activiteiten, samenwerkingsopdrachten en de feestelijke eindpresentatie van Planeet in Actie. Door op een jonge leeftijd hiermee te oefenen vormen ze een levenslange basis.

4 educatieve bouwstenen

Ons 1-2-3-4 Leerfundament rust op vier educatieve bouwstenen:

 

  1. Didactiek: |
    Onze benadering is volledig geïntegreerd binnen het landelijke curriculum en maakt gebruik van activerende werkvormen die aansluiten bij de kerndoelen van SLO en burgerschapsonderwijs.
     

  2. Moeilijk = Makkelijk: 
    Dit principe benadrukt dat leren leuk en uitdagend moet zijn, maar niet ingewikkeld. Het materiaal is ontworpen door educatie professionals en vereist minimale voorbereiding met toch veel diepgang.
     

  3. Ondernemerschap: 
    Het lespakket stimuleert creativiteit, innovatie en het nemen van initiatief. Het omvat ook oplossingsgericht denken en gaat uit van intrinsieke motivatie en sociale innovatie.
     

  4. Speels: 
    We streven ernaar om leren speels en inspirerend te maken. Leerlingen worden aangemoedigd om anderen te inspireren, iets moois te creëren en te leren door aan de slag te gaan.

 

Wat betekenen deze bouwstenen voor de lessen die ik ga geven?

De vier educatieve bouwstenen zijn tweeledig bedoeld; didactisch en pedagogisch. 

 

De eerste twee bouwstenen, didactiek en moeilijk=makkelijk, weerspiegelen de didactische kracht van Planeet in Actie. Het lespakket is ontworpen door onderwijsprofessionals en veelvuldig getest (sinds 2016) door geschoolde en niet-geschoolde (gast)docenten. Hierdoor voldoen we niet alleen aan alle overheidsverplichtingen en een hoge didactische lat, het onderwijs is ook nog eens vernieuwend! Tegelijkertijd zul je als docent ervaren dat het lespakket laagdrempelig ontworpen is en dat aan alles gedacht is. De leshandleidingen zijn no-nonsens en elke week bereid je je voor aan de hand van eenvoudige checklists. Als je de handleiding op het bureau legt en jij wegloopt, dan zou een invaller het zo van je over kunnen nemen. 

 

De bouwstenen ondernemerschap en speels geven het pedagogische karakter weer van Planeet in Actie. Ja, de problemen zijn aanzienlijk. En nee, één klas in Nederland lost deze problemen niet in één keer op. Dat betekent niet dat je er niet voor zou moeten gaan. En wat nemen we onszelf vaak serieus in dat proces van “ervoor gaan”. Dat vinden wij zonde! Planeet in Actie biedt voortdurend speelsheid aan, doordat leerlingen aan de slag gaan, er geëxperimenteerd wordt en er bijvoorbeeld ook een grappige digitale docent is. 

 

Ben jij klaar om aan de slag te gaan? Vraag hier het pakket aan!

vormen-27.png
Image by Andrew Coelho

"Ondernemerschap is levendig, uitdagend en belonend.
Het gaat om het vertalen van dromen naar realiteit."

CONTACT

Heb jij nog vragen voor je aan de slag gaat met Planeet in Actie? Of wil je de mogelijkheden met ons doornemen? Neem dan contact met ons op.

info@planeetinactie.nl
+31 6 20077754

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn

Bedankt, we nemen z.s.m. contact met je op!

bottom of page