Didactiek
De didactiek binnen Planeet in Actie komt tot leven in stap 4 van het 1-2-3-4 leerfundament. Dit fundament omvat de educatieve aanpak van Planeet in Actie. Drie kernwoorden die de didactische benadering samenvatten zijn:
-
Binnen het curriculum
-
Fundamenteel leermodel
-
Kerndoelen SLO
Binnen het curriculum
Planeet in Actie is geschreven op basis van de SLO kerndoelen. Deze integratie sluit perfect aan bij de landelijke opgaven van het burgerschapsonderwijs.
Naast de kerndoelen van SLO zijn er ook specifieke leerdoelen per les toegepast.
Fundamenteel leermodel
Onze lessen zijn opgebouwd volgens het Fundamenteel Leermodel, een verfrissend alternatief voor het traditionele 'tekstboek-werkboek-toets'-model. Het Fundamenteel Leermodel, van origine gebruikt bij lesontwerp volgens de Noordwijkse Methode, biedt een dynamische en betekenisvolle leerervaring die verder gaat dan de conventionele lesmethoden. Het verdeelt de leercyclus in vijf duidelijke stappen.
​
Doelen
We sturen op de kerndoelen van het SLO en formuleren specifieke leerdoelen per les waardoor de focus op een zinvolle leerervaring behouden blijft.
​
Inspiratie
Videodocent Meester Boy, de uitdagende puzzelactiviteit CODE GROEN, diverse handouts en gevarieerde, interactieve werkvormen bieden voortdurende inspiratie. Samen met de klas bouw je aan een woordmuur die de creatieve energie en leergierigheid voedt.
​
Denkstrategieën
Wij bieden rijke context en informatie aan waarbij kinderen denkstrategieën kunnen oefenen via reflectieve vragen. Hiervoor je zelf niets voor te bereiden, want deze zijn direct toegankelijk in de leshandleidingen.
​
Toepassing
Een dynamische wisselwerking tussen informatie en toepassing vindt plaats doordat infolessen en projectlessen elkaar afwisselen.
​
Reflectie
Reflectiemomenten worden ingebed in het proces waarbij quizzes, medeleerlingen en jijzelf een rol spelen in het bevorderen van begrip en betrokkenheid.
Wat is de oplossing voor de klimaatproblematiek?
De oplossing vereist een tweeledige aanpak:
-
Onmiddellijke verandering om het kantelpunt te vermijden waarop herstel onmogelijk wordt.
-
Toekomstige generaties moeten de tools krijgen om herhaling te voorkomen en herstel voort te zetten.
Planeet in Actie biedt een bottom-up verandering en een systemische aanpak via een 5 weken durend lespakket voor zowel basisscholen als middelbare scholen.
Didactiek op Wereldniveau
Binnen Planeet in Actie ontdekken leerlingen in jouw klas hoe zij op persoonlijk en gemeenschapsniveau actief kunnen bijdragen aan wereldwijde vraagstukken. Vertrekkend vanuit een op wereldniveau geformuleerde Planeet Missie, vertalen ze dit naar een lokaal project. In dit project zetten ze zich in binnen de context van hun buurt en/of op school. De resultaten van deze projecten delen ze trots met hun klasgenoten tijdens hun eigen "Planeet-Festival" in de klas.
​
Planeet in Actie onderscheidt zich niet alleen qua inhoud, maar ook in denkwijze. Ons unieke 1-2-3-4 leerfundament vormt de basis voor de inhoud van Planeet in Actie.
​
De gekozen Planeet Missies en projecten zijn nauw verbonden met de "Sustainable Development Goals" (SDG) van de Verenigde Naties. Deze SDG's zijn in 2015 vastgesteld als de wereldwijde duurzame ontwikkelingsagenda voor 2030.
​
Door deel te nemen aan Planeet in Actie draag je met je klas bij aan de SDG's. Nieuwsgierig? Lees er meer over in ons kenniscentrum.
Leren door Denken en Doen
DOENKEN
Doenken is een krachtige vorm van leren door te denken én te doen. Het is gericht op het bereiken van doelen en leren terwijl je handelt, gebruikmakend van actuele kennis en voortschrijdend inzicht om volgende stappen te bepalen.
​
In Planeet in Actie staat DOENKEN centraal:
-
Leerlingen kiezen een Planeet Missie.
-
Ze formuleren hun wens binnen de gekozen Planeet Missie.
-
Hieraan koppelen ze een projectplan.
-
Tijdens de vijf weken van het lespakket gaan ze enthousiast aan de slag met hun project.
-
Tussendoor vergaren ze informatie.
Denken + Doen! Ervaar het krachtige samenspel van denken en doen tijdens Planeet in Actie.
Didactische werkvormen
Er zijn talloze didactische werkvormen die de creativiteit, het eigenaarschap en de motivatie van leerlingen prikkelen. Een greep uit de gebruikte werkvormen:
-
Co-Creatie workshop
-
Ondernemerslessen, waarin de leerlingen zelf aan de slag zijn met hun eigen project en werkblad
-
Escape room ervaring
-
Vraag-antwoord
-
Klassengesprek
-
Quizzen
-
Lessen van Digitale docent Meester Boy van Quest Junior
-
See Think Wonder
"Identify your problems,
but give your power and energy to solutions."
CONTACT
Heb jij nog vragen voor je aan de slag gaat met Planeet in Actie? Of wil je de mogelijkheden met ons doornemen? Neem dan contact met ons op.
info@planeetinactie.nl
+31 6 20077754